Chyby robíme všetci, ale tým na sociálnych sieťach sa dá vo väčšine prípadov vyhnúť. Prečítajte si 9 našich základných pravidiel.
1. Nič nie je zadarmo
Za všetko sa platí. Aj za to, že vaše príspevky niekto skutočne uvidí. Zlaté časy Facebooku, kedy sa príspevky stránok zobrazovali každému sú dávno preč. Organický dosah neustále klesá. U väčších stránkach sa pohybuje v rozmedzí od 2 do 6 %.
Ak chcete, aby sa vaše príspevky zobrazovali relevantnému počtu ľudí a nielen vašim kamarátom a príbuzným, musíte posty promovať.
2. Fotobankový content
Čím neosobnejší obsah ľuďom ponúkate, tým neosobnejší vzťah k vám budú mať.
Ak chcete získať na sociálnych sieťach fanúšikov, ktorí budú mať k vašej značke vzťah, musíte tak pristupovať aj ku tvorbe contentu. Pravdepodobnosť, že užívateľom sa budú viac páčiť napr. na mieru vytvorené videá či fotky ako generické fotografie usmiatych ľudí z fotobanky, je vysoká.
Keď sme na sociálnych sieťach automobilky nahradili globálne vizuály áut so zahraničnými ŠPZ-kami a začali sme postovať viac lokálnych fotiek áut v slovenských mestách a prírode, radikálne sa zvýšil počet zobrazení postov aj počet interakcií.
Pri vytváraní contentu je tiež dôležité využívať naplno formáty, ktoré Facebook ponúka. Carousel, Canvas, Slideshow, 360-tkové fotky a videá. Stereotypný obsah sa ľuďom časom zunuje. Treba experimentovať. Facebook formáty nájdete pekne prehľadne tu: https://www.facebook.com/ads/creativehub/home/intro/video-slideshow/?act=10150256568854699
3. Nesprávne cielenie
Facebook ponúka veľmi sofistikované možnosti vytvárania publika. Je hriech ich využívať nesprávne alebo nevyužívať vôbec. Predstavte si napr. Facebookovú stránku mäsiarne, ktorá zo svojho promovacieho publika nevylúči vegetariánov a vegánov.
Okrem toho, že vám pod príspevkami pribúdajú dáviace smajlíky, míňate peniaze na to, aby ste vaše príspevky tlačili na cieľovku, ktorá o ne absolútne nemá záujem.
4. Neadekvátne reagovanie na komentáre a otázky
Ľudia sú na sociálnych sieťach omnoho odvážnejší a radi sa v komentároch hádajú. Vždy sa nájde niekto, kto si dookola melie len to svoje a nereaguje ani na nepriestrelné argumenty. V tomto prípade je zbytočné pokračovať v hádke.
Nezavádzajte, buďte úprimný, využite humor. Ak máte pravdu, tak vás ďalší ľudia sami podržia v komentároch. ? Treba si uvedomiť, že Facebook sa stáva jedným z hlavných customer care kanálov. Čoraz viac ľudí nekladie svoje otázky prostredníctvom kontaktných formulárov na webe, ale priamo cez Facebook. Ak ľuďom neodpovedáte na ich komentáre a správy, strácate s nimi kontakt aj ich dôveru. Flexibilita reakcie aj tonalita vášho jazyka sú veľmi podstatné.
5. Veľa postov, málo promovania
Pripravovať na každý jeden deň príspevok, niekedy dva a potom ho nezapromovať je častá taktika niektorých Facebook stránok, efekt je však veľmi povážlivý. Doby kedy mnohé značky vychrlili mesačne aj 50-60 postov sú preč a zmysel tejto taktiky sa definitívne stratil. Odporúčame pripraviť menej postov, ktoré sú však kvalitné a zaujímavé a potom ich aj kvalitne podporiť. ? Samozrejme, ak ste napr. spravodajský kanál, časté postovanie zmysel má, je to však jedna z mála výnimiek .
6. Odlákavanie fanúšikov z vašej stránky
Niektoré stránky sú až príliš priateľské a posielajú ľudí zo svojho Facebooku na externé stránky na webe, z ktorých sa už nevrátia naspäť. Nie je na škodu z času na čas zdieľať obsah, ktorý sa páči vašej cieľovke. Ideál je však tvoriť vlastný obsah a ľudí smerovať na svoje kanály – weby, blogy, videá. Preto odporúčame vytvoriť si vlastný webový ekosystém, v rámci ktorého ľudia nájdu zaujímavý content na viacerých vašich kanáloch. Pestuje sa tak hlbší a dlhodobejší vzťah k značke.
7. Ponúkanie obsahu, ktorý zaujíma iba vás
Je veľká chyba, keď značka nedokáže vystúpiť zo svojho sveta a pravidelne postuje príspevky, ktoré nikoho nezaujímajú. Áno, to sú tie príspevky s maximálne pár lajkami. Stretli sme sa aj s tým, že jeden predstaviteľ značky má napr. úchylku na jazz alebo box a trápi tým aj komunitu, ktorá jeho osobné pocity absolútne nezdieľa. Pokojne si témy, ktoré zaujímajú vašu komunitu otestujte. A keď vidíte, že určitý typ obsahu užívateľov vyslovene nezaujíma, nepostujte ho stále znova a znova.
8. Nedodržiavanie pravidiel
Koľko sme už videli súťaží s motívom Zdieľaj tento post a vyhraj? Facebook má množstvo pravidiel a zákazov. Môžeme s tým nesúhlasiť, môžeme o tom polemizovať, ale to je tak všetko čo sa s tým dá robiť. Ak značka nerešpektuje pravidlá, hrá sa s ohňom. Facebook je zlý ocko a rád trestá.
9. Počet fanúšikov ako najdôležitejší parameter
Časy, keď sme sa predbiehali v počte fanúšikov sú preč. Dnes, keď je organický dosah na minime, je dôležitejšie sústrediť sa na kvalitu a relevanciu fanúšikovskej databázy. Značka s 300 fanúšikmi tak môže dosahovať lepšie výsledky ako značka s 30 000 fanúšikmi.
Odporúčame sústreďovať sa na komunikáciu, vďaka ktorej bude počet fanúšikov kontinuálne rásť a nebude závislý len od mega súťaží a „like a page“ kampaní, ktoré vás v konečnom dôsledku môžu vyjsť oveľa drahšie.